Wij vinden het van het grootste belang dat u als pati├źnt goed ge├»nformeerd bent over de behandeling. De tandarts bespreekt met u:

• wat de diagnose is
  • welke behandelingsmogelijkheden er zijn
  • wat de voor- en nadelen daarvan zijn en
  • welke kosten ermee gemoeid zijn.

De tandarts stelt voor, maar u beslist.

Behandelingen

Wij werken in een moderne praktijk en maken gebruik van goede materialen. Ons techniek-werk (kronen, bruggen en protheses) wordt verzorgd door een kwalitatief goed tandtechnisch laboratorium.

Grotere behandelplannen worden met u besproken en kunnen voor u op papier worden gezet. Hiermee kunt u eventueel naar uw verzekeraar om te zien wat u vergoed krijgt.

Voor meer informatie kunt u klikken op het desbetreffende onderwerp.

Preventie

Voor een goed gebit bent en blijft u zelf verantwoordelijk. Zelf kunt u veel doen om uw gebit in de best mogelijke conditie te krijgen en houden. Dit betekent dat u naast de 2 keer per dag poetsen ook moet flossen, stokeren of rageren.

Wat extra aandacht van u zelf en halfjaarlijkse controles helpen uw gebit gezond te houden en uw kosten laag. Wanneer heeft u voor het laatst een tandenstoker of flossdraad gebruikt ?

Tandvleesontsteking (gingivitis)

Tandvleesproblemen kunnen een ernstige bedreiging voor het behoud van gezonde tanden vormen. Tandplak is een voorname oorzaak van het ontstaan van tandvleesproblemen. Een beginnende ontsteking (gingivitis) van het tandvlees is te ontdekken wanneer het tandvlees rood is of wanneer met poetsen/tandenstoker of flossdraad bloed vrij komt. Ontstoken tandvlees is nooit onschuldig want kan uiteindelijk tot het verlies van tanden en kiezen leiden.

Poetst u zorgvuldig en gebruikt u daarnaast nog hulpmiddelen zoals tandenstokers, ragers en flossdraad om de tandplak te verwijderen dan is de tandvleesontsteking vaak snel verholpen. Gezond tandvlees is lichtroze van kleur.

Stadia van tandvleesontsteking

1. Gezond tandvlees
  2. Gingivitis Beginnende Parodontitis
  3. Gevorderde Parodontitis
  4. Vergaande tandvleesziekte (parodontitis)

Wanneer de beginnende ontsteking niet verholpen wordt leidt dit een verdergaande ontsteking. Steeds dieper vullen tandplak en tandsteen zich tussen tand en tandvlees en uiteindelijk leidt dit tot kaakbotverlies. De tand/kies kan dan vaak niet behouden blijven omdat er geen houvast meer is. Regelmatig verwijderen van tandplak en tandsteen helpt tot het behoud van uw tanden en kiezen. De tandarts en de assistente kunnen daar aan bijdragen maar u zelf ook !

Hieronder een aantal links over tandvlees ontsteking en andere aandoeningen.